Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Sinnenas trädgćrd - Sida 1 av 3

Sinnenas Skola

I grundskolans vÀrld möts vi alla, sÄvÀl barn som vuxna. Den skall vara inkluderande och en plats dÀr alla vÄra sinnen stimuleras och stÀrks. En plats dÀr funktion, logik och trygghet möter kreativitet, gemenskap och möjligheter. En plats dÀr produkten Àr resultatet av vad elever och lÀrare faktiskt sjÀlva vill ha. Utmaningen var att genom arkitektur nÀrma sig denna vÀrld sÄ att alla sinnen fÄr utrymme att stimuleras och dÀrmed ges möjlighet att stÀrka varandra. Sinnenas Skola Àr dÀrför grundskolan för alla..

En KyrkotrÀdgÄrd i Staden : ?S:t Petri Sinnenas TrÀdgÄrd?

En innergÄrd i staden; ett andrum, en plats för eftertanke, en frodig oas, en upplevelse som vÀcker sinnena, en plats för möten och evenemang. GÄr det att skapa en sÄdan, och pÄ endast 200 m2? Det var denna frÄga som jag stÀllde mig nÀr jag först började arbeta med examensarbetet ?En KyrkotrÀdgÄrd i Staden?. Och visst gÄr det, men ibland sÄ mÄste man kompromissa, hitta pÄ egna lösningar eller ÄtgÀrda oförberedda problem och svÄrigheter. Examensarbetet handlar om de val och stÀllningstaganden som jag gjort under det pÄgÄende arbetet med att formge en innergÄrd med temat ?Sinnenas TrÀdgÄrd? Ät S:t Petri församling i Malmö.

En helande plats : ett gestaltningsförslag för parken Torkelsplan i Uppsala

Historien om helande platser i naturen, stÀllen som ansÄgs pÄverka mÀnniskans vÀlbefinnande, Àr lÄng. Naturens ÄterhÀmtande hÀlsoeffekter Àr dÀremot ett relativt nytt forskningsfÀlt. TvÄ teorier dominerar inom forskningen, Stephen och Rachel Kaplans teori om hur sinnena pÄverkas av intryck och Roger Ulrichs teori om reaktioner som sker instinktivt i kroppen. BÄda teorierna utgÄr frÄn stressteori dÄ det Àr ett tydligt sÀtt att mÀta vÀlmÄende. Det Àr utifrÄn dessa teorier som designaspekter för helande trÀdgÄrdar har vÀxt fram.

Maten ? ett mÄl för livet

Denna studie handlar om hur personal och förÀldrar uppfattar hur och vad barn lÀr sig i projektet Sinnenas mat i förskolan. TvÄ förskollÀrare, en barnskötare, en mÄltidspersonal, en kock, en skÄdespelare och tvÄ förÀldrar blir intervjuade i syfte att undersöka den deltagande personalens och förÀldrarnas uppfattning om vad och hur barnen lÀrde sig i projektet. Perspektiv och teorier som rör barns lÀrande och matvanor, hur idén till projektet vÀcktes och en beskrivning av projektet Sinnenas mat i förskolan presenteras.Tanken Àr att man börjar med hem- och konsumentkunskap i tidigare Äldrar, redan pÄ förskolan, med mÄl att kunna förbÀttra barns matvanor. Man utgÄr frÄn ett praktiskt-estetiskt Àmne sÄsom hem- och konsumentkunskap och till det naturligt knyter andra teoretiska Àmnen. Projektidén Àr att arbeta med maten som mÄl och medel i förskolan.

Den levda smÀrtan : En etnologisk studie av kronisk smÀrta.

Denna uppsats Àr en undersökning av ett antal smÀrtpatienters erfarenheter av Feldenkraislektioner med sÀrskilt fokus pÄ strategier informanterna tillÀgnat sig för att förflytta sig ut ur en smÀrtfylld vÀrld. SmÀrta och smÀrterfarenheter analyseras utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv som inte skiljer smÀrtan frÄn den som har den. .

Ett gestaltningsförslag för en rehabiliterande trÀdgÄrd

För anlĂ€ggningen av Änglarps Lugn - Sinnenas och hĂ€lsans trĂ€dgĂ„rd, en blivande terapitrĂ€dgĂ„rd i byn Änglarp utanför HĂ€ssleholm i SkĂ„ne har jag utfört ett gestaltningsförslag. Gestaltningsförslaget bygger pĂ„ Patrik Grahns Ă„tta rums- eller huvudkaraktĂ€rer för grönomrĂ„den vilka han framtagit genom sin forskning om grönomrĂ„dens betydelse och inverkan pĂ„ mĂ€nniskor. Patrik Grahn Ă€r professor vid institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp..

Utomhuspedagogikens möjligheter : Sinnenas betydelse och pedagogers arbete för att frÀmja barns lÀrande

Syftet med denna uppsats Àr att se möjliga effekter av ett förvÀrv pÄ företagets ekonomiska stÀllning. Denna studie Àr en kvantitativ studie med deduktiv ansats, vi har anvÀnt oss av sekundÀr data och med en metod som heter nya RIV metoden. Med hjÀlp av RIV metoden har vi med flera olika formler och berÀkningar nÄtt vÄrt resultat som sÀger att företag fÄtt negativ ekonomisk stÀllning vid förvÀrv..

Sinnenas samspel, sprÄkutveckling och lÀrande : Forskningsrön frÄn olika vetenskapliga discipliner i specialpedagogisk kontext

Denna uppsats analyserar och prövar den ledningsteori som Àr framlagd av Martin vanCreveld i boken ?Ledning i krig?. Prövningen tar sin utgÄngspunkt i Poppers metod omteoriprövning. Van Crevelds slutsatser testas först internt och sen överses teoribilningenslogiska form. Slutligen jÀmförs slutsatserna med andra teorier om ledning ochorganisation.

Sinnenas betydelse för ett varumÀrke : En fallstudie av Yasuragi Hasseludden

FrÄgestÀllning: Hur kan en tillÀmpning av de fem sinnena skapa en djupare emotionell kÀnsla för varumÀrket Yasuragi?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för sinnesmarknadsföring genom att? Tolka sinnessenationers betydelse i tjÀnstelandskapet? Analysera hur sensoriella strategier kan stÀrka varumÀrkesidentiteten? Diskutera sinnenas inverkan för upplevelsen av ett varumÀrkeMetod: I denna uppsats har vi gjort en kvalitativ fallstudieundersökning för att fÄ en djupare förstÄelse för Àmnet sinnesmarknadsföring som tillÀmpats pÄ spaverksamheten Yasuragi Hasseludden. Studien bygger pÄ en abduktiv ansats dÀr teorin varit utgÄngspunkten och dÀr det sedan skett en alternering mellan teori och empiri. Studien Àr baserad pÄ deltagande observationer i Yasuragis tjÀnstelandskap samt Ätta intervjuer med perspektiv frÄn bÄde kunden och företagets sida.Slutsats: VÄr studie visar hur ett företag kan arbeta utefter sinnesstrategier, i syfte till att skapa en starkare emotionell kÀnsla för varumÀrket. Studien har visat att spaverksamheten Yasuragi tar förutom de rationella ocksÄ fasta pÄ de emotionella aspekterna.

Köpcentrum - Ett framtida multikoncept : VarumÀrkesbyggande med hjÀlp av sinnen och upplevelser

ForskningsfrÄga:  Vad kan komma att karaktÀrisera köpcentrum i framtiden?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att med avseende pÄ sÄvÀl nutid som framtid analysera pÄ vilket sÀtt arbetet inom köpcentrum Àr inriktat för att stÀrka varumÀrket, klargöra sinnenas betydelse för köpcentrum och tydliggöra hur köpcentrum förhÄller sig till konkurrensen frÄn olika typer av handelsplatser.Metod: I denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod antagits. Uppsatsen har en abduktiv ansats. Vi har intervjuat sex personer med anknytning till Àmnet. Urvalet var ett sÄkallat bekvÀmlighetsurval och intervjuerna semistrukturerade.Resultat, slutsatser: Det första syftet besvarades med hjÀlp av att presentera hur varumÀrkesbyggandet ser ut för köpcentrum och andra viktiga aspekter till detta.

Sinnenas betydelse för varumÀrkesposition : En fallstudie av FIKAs strategiska position pÄ den amerikanska marknaden.

SammanfattningExamensarbete, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, kurskod 2FE73E, VT 2015.Författare: Marie Carlsson Handledare: Martin Amesteus Titel: Sinnenas betydelse för varumÀrkesposition- En fallstudie av FIKAs strategiska position pÄ den amerikanska marknaden. Syfte med uppsatsen: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva ett företags strategiska position och differentieringsfaktorer och pÄvisa om kunderna uppfattar denna position och differentieringsfaktorer ur företagets synvinkel pÄ ett enhetligt sÀtt samt undersöka hur företaget arbetar med sinnesmarknadsföring för att förmedla sina differentieringsfaktorer till sina kunder.AvgrÀnsningar: Denna uppsats behandlar företaget FIKA, som Àr en svensk kaffekedja, som ligger i staden New York. FIKAs marknadsföring kommer att studeras och fokus kommer vara pÄ hur FIKA arbetar med strategi och positionering. Deras marknadsföring studeras Àven med fokus pÄ Sinnesmarknadsföring. Vidare har jag haft som avsikt att inte koppla FIKAs ekonomiska situation, utan begrÀnsat den strategiska positionen till att omfatta varumÀrket, positionering- och differentieringsstrategier.Metod: I denna uppsats har jag gjort en fallstudieundersökning för att fÄ djupare förstÄelse för företagets strategiska position, deras differentieringsfaktorer samt arbete med sinnesmarknadsföring.  Studien bygger pÄ en abduktiv ansats dÀr teorierna har varit utgÄngspunkten och dÀr det skett en alternering mellan teori och empiri.

Sinnenas Rum - Ytor för bastumiljö

I denna rapport kan lÀsaren följa hÀndelseförloppet med framtagningen av en fysisk mood-board med tillhörande grafisk manual. LÀsaren kommer att fÄ en allmÀn förstÄelse för hur det semantiska hos en produkt pÄverkar dess anvÀndare samt hur detta pÄverkar produktens resultat pÄ marknaden. I projektet pressenteras en tÀmligen oanvÀnd metod som, kortfattat; syftar till att ta vara pÄ en mÄlgrupps specifika kÀnslor om exempelvis en produkt för att göra denna mer optimerad. I detta projekt handlade det mer om att ta fram specifika strukturer vilka tillslut kom att leda till ett antal speciellt utvalda ytor och material Ät företaget TylöŸ AB. Materialet tillsammans med speciella ytor skall komma att skapa en mer elegant kÀnsla i deras kommande sortiment.

GrundskollÀrare- och SEA-U pedagogers attityd till utomhuspedagogik och Science Center ? en kvalitativ studie pÄ SEA-U Marint Kunskapscenter i Malmö

Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ vilken attityd lÀrare har till utomhuspedagogik generellt och specifikt, samt vilket syfte lÀrare har med ett besök pÄ ett Science Center i detta fall SEA-U. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vilken attityd pedagogerna pÄ SEA-U har till utomhuspedagogik, samt vilket syfte de har med sin verksamhet. Det Àr en kvalitativ undersökning med intervju och observation som metod. Resultatet Àr analyserat med hjÀlp av fenomenografiska ansatser. Under studien kom det fram att SEA-U pedagogerna PÀr och Martin anser att platsens och sinnenas betydelse för lÀrande Àr av stor vikt i utomhuspedagogik.

Sinnenas möjligheter - Pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogiken

Syftet med denna undersökning Àr att se hur de verksamma pedagogerna i en " I Ur och skur" - förskola tÀnker och resonerar om sitt förhÄllningssÀtt och arbete med " I Ur och Skur" pedagogiken. Vi har utgÄtt ifrÄn följande frÄgestÀllningar som lyder: Vilken syn har pedagogerna om "I Ur och Skur" pedagogiken? Hur ser pedagogerna pÄ lÀrandet genom utomhuspedagogiken? Vilka fördelar och nackdelar ser pedagogerna med lÀrandet utomhus? Undersökningen gjordes pÄ tre " I Ur och Skur" - förskolor i södra Sverige dÀr vi gjorde kvalitativa intervjuer med sex verksamma pedagoger. Resultatet visar att genom att vistas ute i naturen stora delar av dagen lÀr sig barnen sig grunderna till ett medvetet natur och miljötÀnk och ett ekologiskt förhÄllningssÀtt genom att samspela med allt levande sÄsom vÀxter och djur. LÀrandet blir mer konkret och upplevelsebaserat i naturen eftersom alla vÄra sinnen involveras som bidrar till ett upplevelsebaserat lÀrande.

Pedagogiskt drama i förskolan

Det hÀr examensarbetet handlar om pedagogiskt drama i förskolan, med betoning pÄ empati och trygghet. Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ vad pedagoger samt dramapedagoger anser om pedagogiskt drama kopplat till barns utveckling av empati och trygghet, samt pÄ vilket sÀtt pedagogiskt drama kan anvÀndas i förskolans vardag. Jag har utgÄtt frÄn följande tvÄ frÄgestÀllningar: PÄ vilka sÀtt, anser pedagoger och dramapedagoger, att pedagogiskt drama kan bidra till barns utveckling? PÄ vilka sÀtt kan pedagoger anvÀnda sig av pedagogiskt drama i den dagliga verksamheten? För att besvara mina frÄgor har jag valt att anvÀnda mig av intervjuer samt observationer. De personer som jag valde att intervjua var alla pedagoger, men en av dem var bÄde pedagog och dramapedagog. En av pedagogerna var Àven verksamhetsansvarig pÄ en teaterförskola.

1 NĂ€sta sida ->